tisdag 3 februari 2009

Reskassa

Jag har just slutfört några lyckade försäljningar på Tradera. Det blir ganska mycket jobb tycker jag: fota, lägga upp annonser, väga och förpacka, hantera kontakt med köpare och få iväg grejerna. Därför brukar det bli en räd i skåpen då och då och sedan ett litet uppehåll till nästa gång.

Lönsamt är det i allafall. Är det inte fascinerande hur allt tycks ha sin köpare? Vad sägs om ett par vita hängslebyxor i manchester med broderade blommor som har passerat minst två familjer utan att någon ens har behagat klippa av lapparna och låta plagget pryda någon liten sötnos? Nypris 129 kronor på Lindex en gång i tiden. Nu tydligen värt 46 kronor plus porto för en familj någonstans i Sverige. Trevligt att grejerna kommer till användning i dessa tider av lågkonjunktur och miljölarm.

Äppel hjälpte mig att förpacka. Som vanligt hade han tusen frågor. Jag besvarade dem en efter en och förklarade att vi skulle skicka grejerna till olika människor som hade köpt dem. Jag kom dock av mig när han frågade:

- Är det här en affär eller?

Det lät precis som något maken kunde ha sagt lite syrligt.

2 kommentarer:

Melkers Mamma sa...

Jag har just lagt upp lite kläder jag också - för första gången. Hoppas det bär sig så att man inte går +-0 med porto och allt. Får en känsla av att folk budar mer när det börjar närma sig deadline. Nu är det ganska lugnt. För lugnt.

Äppelträdet sa...

Jag skriver alltid att köparen betalar porto så det behöver jag inte oroa mig för. Sedan brukar jag inte lägga upp saker för lägre utrop än att det är värt att sälja. Någon gång lade jag upp grejer från en krona och fick sälja en del för under tio spänn styck. Då kan det lika gärna gå till myrorna!