lördag 21 februari 2009

Politiskt korrekt

Igår lade Äppel plötsligt närmare märke till en glaselefant som vi har i vårt sovrum och undrade varför den stod där.

- Den fick pappa och jag när vi gifte oss, sade jag.
- Har jag giftat mig? undrade han.
- Nej, skrattade jag. Det kan man göra när man är vuxen.
- Varför gifter man sig? frågade han vidare. Jag hoppade de praktiska juridiska argumenten och skillnaden mellan att vara sambor och gifta och svarade bara:
- Jo, det kan man göra om man tycker om varandra och vill leva tillsammans.
- Jag kanske kan gifta mig med Päppel när hon blir stor.
- Nej, invände jag. Man kan inte gifta sig med sin syster.
- Då kan jag gifta mig med Fred.

Jag övervägde ett tag att berätta att det är vanligast att två personer av olika kön gifter sig, men insåg innan jag hade klampat i något inskränkt klaver att det inte fanns någon som helst anledning.

Inga kommentarer: