tisdag 30 december 2008

Färden genom mangroven

Jag är övertygad om att Färden genom mangroven av Maryse Condé är en bra bok. Tyvärr läste jag den på sämsta möjliga sätt: några sidor då, ett kapitel då och ytterligare ett kapitel ett antal dagar senare. Jag hade den nämligen i väskan samtidigt som jag läste en annan bok på hemmaplan.

Boken har ett finurligt upplägg. En man hittas död i Rivière au Sel på Guadeloupe och historien om honom växer fram genom olika berättare i varje kapitel. Med lite kontinuitet hade det varit möjligt att komma ihåg de olika personernas inbördes relationer. Jag tyckte att boken var läsvärd, men är säker på att jag missade en del i historien på grund av att jag tappade tråden emellanåt.

Ett tips till den som läser lite oftare än en eller två gånger i veckan alltså. Eller som har tid att sträckläsa 250 sidor, för den delen.

Inga kommentarer: