torsdag 16 juni 2011

Fallen

Jag gillade Fallen av Joyce Carol Oates, men störde mig oerhört på bokens alla slarvfel. Personer bytte namn och en meningsskiljaktighet mellan en man och hans svärfar blev plötsligt en sak mellan honom och hans far. Dessa enerverande detaljer misstänker jag dock beror på översättaren och därför försöker jag överse med dem i mitt omdöme om boken.

Boken börjar med att ett nygift par besöker Niagarafallen där mannen minder än ett dygn efter vigseln kastar sig i vattenmassorna. Kvinnan kommer sedan att bli kvar i samhället, bilda familj och leva ett tämligen lågmält men ändå dramatiskt liv. Läsaren får följa såväl henne som hennes make och barn i olika lite spretiga historier som ändå hålls ihop inom familjens ramar.

Jag sträckläste boken och var helt fast. Jag kan dock tänka mig att det är svårt att hålla koncentrationen genom de nästan 500 sidorna om man bara hinner läsa ett stycke varje kväll.

Inga kommentarer: