tisdag 18 maj 2010

Växa - inte lyda

Eftersom en och annan förälder läser den här bloggen så vill jag passa på att tipsa om en bok jag nyligen sträckläste. Den här gången handlar det alltså inte om skönlitteratur.

Min syster och jag hörde barnläkaren och åttabarnsfadern Lars H Gustafsson berätta om sin senaste bok Växa - inte lyda och kom hem med varsitt exemplar. Jag tyckte att boken i allra högsta grad levde upp till förväntningarna.

Boken har tillkommit lite som en reaktion mot de nyauktoritära uppfostringsprogram som blivit moderna på senare tid. Lars H Gustafsson argumenterar mot time-out och olika metoder och förespråkar respekt mot barnet och fostran genom närvaro och kärlek. Det är egentligen helt logiskt och inga nyheter, men boken är en bra påminnelse och ger även en del konkreta tips på hur man kan bemöta olika situationer.

Jag har satt upp hans åtta råd om barnuppfostran på kylskåpet och kommer tvinga maken att läsa boken. För närvarande är mitt exemplar dock utlånat.

Inga kommentarer: