torsdag 21 april 2011

Boktjuven

Jag har läst en riktig bra bok: Boktjuven av Markus Zusak. Handlingen utspelar sig under andra världskriget och unga Liesls öde är verkligen gripande tragiskt. Hon förlorar sin lillebror redan i bokens början och får snart vänja sig vid förluster och hemska händelser. Ändå är stämningen i boken varm och mitt i allt det tragiska finns livsglädje och kärlek.

Det är ett annorlunda grepp att låta Döden vara berättare. Egentligen vet jag inte om just det tillför boken något, men jag gillar sättet den är skriven på där berättaren kommenterar och syns igenom texten. Ibland förvarnar han öppet om att något ska hända och ibland påminner han om sådant som har inträffat tidigare.

Språket är skarpt, handlingen fängslande och hela boken har ett driv som gjorde att jag inte ville sluta läsa. Samtidigt önskar jag att boken aldrig tagit slut.

2 kommentarer:

Me and my life sa...

Intressant- Den måste jag kolla in.

Glad Påsk!

Osloskånskan sa...

Jag tyckte den var underbar! Försökte få tag i den som ljudbok till jul ifjol - men den finns inte som sådan! Dumt!