söndag 20 mars 2011

Blonde

Förlaget lovade att skicka en ny bok, men den har jag ännu inte sett röken av. Som tur var fick jag låna ett fullständigt exemplar av min syster.

Blonde av Joyce Carol Oates är något särskilt. Som roman är den klart läsvärd. Som skildring av Marilyn Monroes liv blir den ett magiskt epos. Vem var denna kvinna egentligen? Vad tänkte hon? Fanns det egentligen någon som stod henne nära? Blev hon bara utnyttjad eller var det hon som utnyttjade människorna runt omkring?

Jag hade egentligen inga frågor innan utan de föddes under tiden och nu är jag så nyfiken på henne. Hur mycket är egentligen Oates på spåren? Diktar hon bara upp ett fascinerande liv? Jag måste nog börja med att åtminstone se någon film med Marilyn i rollistan.

1 kommentar:

Anne sa...

Själv läser jag en bok om härskartekniker - något som den gode Göran P troligen skulle kunna doktorera i. Ska nog läsa om hans memoarer efter det - fascinerande och stundtals skrämmande :o) läsning.
Kram och sov gott!