måndag 8 december 2008

En halv gul sol

Jag brukar sällan fångas av faktaspäckade historiska skildringar. Speciellt inte om de handlar om krig. Därför är Chimamanda Ngozi Adichies En halv gul sol så speciell.

Här får vi lära känna en familj i Nigeria redan innan Biafra-kriget bryter ut och sedan följa allt det fruktansvärda från deras perspektiv. Boken är intressant på flera plan och behandlar många olika områden såsom rasfrågor, kärlek, svek och barnlöshet.

Det är imponerande hur författarinnan väver med alla dessa trådar och jag får lite lätt prestationsångest när jag inser att vi är födda samma år. Kanske dags att ge ut mitt epos snart?

Helt klart ett tips till önskelistan!

4 kommentarer:

yllet sa...

Fy fasen!! Jag fattar inte alla det finns så många talangafulla UNGA personer?? Visst är det konstigt..? ;)

Äppelträdet sa...

Visst är det skrämmande att inse att alla postjärnor är tio år yngre än man själv? Och att tunga kulturpersonligheter är jämngamla?

Jag får försöka se det som inspirerande...

Äppelträdet sa...

popstjärnor, alltså...

Fru Mju sa...

åh visst vart den bra! jag läste boken för nån månad sen och det känns faktiskt lite sorgligt att man redan har läst den..
men hoppas vi hittar likadana pärlor i bokcirkeln :)