tisdag 17 november 2009

Vi, de drunknade

Vi har läst Vi, de drunknade av Carsten Jensen i bokcirkeln. Vi gillade den skarpt!

I boken är det staden Marstals befolkning som är berättaren och skrivs som vi och dem får läsaren följa under ungefär etthundra år. Några personer får man lära känna mer och andra figurerar i periferin. Det är ett annorlunda och lyckat upplägg att läsa ur en hel befolknings perspektiv. Det ger en känsla av samhörigheten och grupptrycket i staden som inte hade kunnat fångas lika enkelt på något annat sätt.

Staden Marstal är en dansk sjöfartsstad och livet kretsar under den här tiden kring havet, sjöfarten och krigen. Det är en spännande berättelse inramad av historien.

3 kommentarer:

Nena sa...

Ja, den boken är verkligen speciell. Jag ska genast erkänna att jag bara läste halva när jag läste den (för ganska längesedan) men nu blev jag inspirerad att ta upp den igen! Jag gillade skarpt att den är skriven i 3 pers plural, inte så ofta man stöter på det. Brukar ta den som exempel när vi pratar berättarteknik i min litt.analyskurs. Har varit inne och kikat på er bokblogg några gånger. Vad läser ni nu?

Äppelträdet sa...

Läs vidare, Nena! Den är ju rätt lång, men helt klart värd mödan.

Nu läser vi Hjärtdjur. Eller vi och vi. Jag står över den här gången och prioriterar studier, virkning och högen med olästa romaner.

Om du vill vara med i bokcirkeln är det bara att hojta till. Vi välkomnar nya medlemmar!

Nena sa...

Ja, jag skulle nog kunna tänka mig att vara med, fast inte just nu eftersom jag är så överhopad med jobb att jag knappt hinner något annat (t.o.m virkningen går på sparlåga tyvärr). Men lite senare som sagt...
Får nog damma av boken igen då!