fredag 1 april 2011

Sarahs nyckel

Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay börjar starkt med ett växelspel mellan nutid och tillbakablickar till andra världskriget. Avsnitten är precis så långa att läsaren längtar efter att läsa vidare för att komma till nästa möte med karaktärerna. Upplägget gör också att boken blir lättare att hantera eftersom de historiska avsnitten är starka i sin smärta.

Det är hela tiden tydligt att de parallella historierna strävar mot varandra och när de väl möts övergår boken till att helt behandla modern tid och blir lite för tillrättalagd, enkel och så att säga amerikansk i sin framtoning. Tyvärr förtog det lite av berättelsen även om jag fortfarande anser den läsvärd.

Vi får aldrig glömma förintelsen och genom denna bok hålls historien levande.

3 kommentarer:

Maj Korner sa...

Den där ligger i min "att beställa" hög. Roligt att du gillar den.

Karin sa...

Den står och väntar i min bokhylla och har gjort det ett tag nu. Fast det är nog ändå inte någon större risk att jag glömmer Förintelsen med tanke på var jag bor...

Septemberflikka sa...

Hej tjejen. Jo jag har fått mailet men inte hunnit svara. Tack för inbjudan förresten. Jag måste kolla upp det, troligen är det den veckan sambon är på fiskeresa i Norge. Återkommer. kram