onsdag 1 juli 2009

Sista kulan sparar jag åt grannen

För ett tag sedan läste jag ut Sista kulan sparar jag åt grannen av Fausta Marianovic. Den var månadens bok i en virtuell bokcirkel där jag är med. Eftersom jag skrev lite om boken där har jag glömt att göra det här.

Boken började starkt! Jag älskade språket och huvudkaraktären. Tyvärr tycker jag inte att det höll i sig hela vägen. Boken blev allt eftersom den fortgick lite hoppig och det var svårt att förstå sig på huvudkaratärens beslut. Hon beslutade till exempel att åka till fronten för att hitta sin son trots att hon hade ytterligare en son att ta hänsyn till.

Jag tycker ändå att boken var läsvärd. Inte minst för att få en inblick i vad som pågick på Balkan under kriget. Jag hade till exempel ingen aning om att familjer kunde vara blandningar av serber, kroater och muslimer och att dessa plötsligt ställdes mot varandra och till och med slogs mot varandra i varsin armé. I min naiva verklighetsuppfattning hde folkslagen levat uppdelade och i rivalitet under lång tid.

Inga kommentarer: