lördag 9 juli 2011

Om inte nu så när

Om inte nu så när av Annika Thor var en helt okänd bok för mig när jag fick låna den under min sjukvistelse i Köpenhamn. Ibland tycker jag att det är skönt med böcker som jag inte har några som helst förväntningar på.

Boken är lättläst och enkel samtidigt som den behandlar ett intressant ämne. Den skildrar människor i Sverige under andra världskriget. Här finns Ilse vars judiska familj är kvar i Tyskland, Ingrid som förflyttas från utlänningsbyrån då hon förälskar sig i en man med judiskt påbrå och ett antal andra personer vars öden vävs samman på ett sätt som tilltalar mig.

Jag tyckte om boken och tyckte att det var intressant att läsa om krigstiden ur ett för mig nytt perspektiv. Det var ingen storartad läsupplevelse, men helt klart en godkänd.

Inga kommentarer: