tisdag 23 december 2008

Sista minuten

Jag tycker inte om att vara sent ute. Och det är inte ofta jag är det. Julklapparna brukar till exempel vara färdigköpta innan Lucia. Därför är jag lite upprörd över att det faktiskt kan löna sig att vänta med inköp till dagarna före jul. När vi skulle köpa tomteskägg igår var det redan halva priset på alla julgrejer. Hur är det möjligt att de säljer ut grejer just när folk behöver dem som mest? De som har planerat och handlat redan i början av december straffas alltså för det med större hål i plånboken?

En sak som jag har satt i system att skjuta på och som dessvärre inte lönar sig är sömnaden av överkast. Redan i slutet av förra året kom jag på att jag skulle ge Äppel ett hemsytt överkast i lapptäcke-teknik. Jag orkade dock inte ta tag i det inför den stundande julen, men i år har jag haft det lite i bakhuvudet och samlat på mig tyger för ändamålet. Eftersom det inte är så långt kvar tills Päppel får riktig säng kom jag på att jag kunde sy ett till henne i födesledagspresent först. Det blev färdigt på eftermiddagen på självast dagen. När det var dags för Äppels födelsedag satt jag där och slet igen. Dagen före födelsedagen återstod bara bakstycke. Vilket antiklimax när fleecetyget var slut i butiken!

Nu har jag dock haft det hemma i flera veckor. Varför har jag inte sytt fast det när han skall få det imorgon? Suck! Annorlunda uppesittarkväll här alltså.

Inga kommentarer: