tisdag 9 december 2008

Är Felicia ett hästnamn?

Barnen i Äppels förskolegrupp har fått var sin underbar trähäst att sköta om. Deras fröken har själv tillverkat dem av en björkklabbe med svans, ben, hals och huvud. Hästarna kom till barnen en dag när Äppel var sjuk och hade vid ett dop fått namn som Lilla Gubben, Felicia och Pålle.

När Äppel kom tillbaka fick han ta emot sin sköthäst och fröken sade att han kunde tänka ut ett namn så att de kunde döpa hans häst också. Äppel funderade länge. Efter någon vecka hade han bestämt sig för att kalla hästen Plupp. Det var inte helt taget ur luften utan kom från den blåhårige fjällvarelse vi läser om ibland. Maken och jag tyckte att han valt ett bra namn. Döm om min förvåning när han kom hem från förskolan med gråten i halsen.

- Fröken säger att min häst inte heter Plupp.
- Nehej!? Vad heter den då?
- Blacken.
- Blacken? Jaha. Vet du Äppel, jag tycker du kan kalla hästen Plupp i allafall.
- Mmmmm, funderade Äppel. Och så ett lyckligt utrop:
- Den kan heta Plupp-Blacken.

3 kommentarer:

yllet sa...

öh..? vad konstiga de är? Klart hästen ska få heta Plupp om Äpplet ska få välja namn och han väljer Plupp? Ibland tycker jag de har tråkig attityd?

Anonym sa...

det var det dummaste!!!! plupp är ju ett grymt namn ju!

nu har jag läst alla inlägg.

längtar efter äppel och päppel! och pirum åxå.

kram

Äppelträdet sa...

Visst är det märkligt!? Vad spelar det fröken för roll vad hästen heter? Och jag har då hört namn på riktiga hästar som är långt mer fantasifulla än Pålle och Blacken. Och så är det så typiskt att den äldsta flickan fick välja själv trots att Felicia inte är ett stereotypt hästnamn.