tisdag 23 december 2008

Förväntningar

Allt är så mycket härligare den här julen! Det är första året som Äppel verkligen förstår vad som väntar. Han pratar konstant om tomtar, julklappar och sill. Han är så förväntansfull och jag dras med. Det är så roligt att öppna Bamse-kalendern, tända datumljuset och räkna ner dag för dag. Jag känner mig som ett barn på nytt.

Någon gång har det hänt att maken och jag funderat på om Äppel kommer bli besviken på själva dagen som man själv kan bli när man byggt upp för höga förväntningar. Så har vi slagit bort farhågorna med att det faktiskt kommer att bli ett överrumplande himmelrike för en treåring med alla julklappar, ljus, tomtar, all mat med mera.

Så i förmiddags när vi gjorde en bussutflykt pratade vi lite om morgondagen.

- Tänk att det är julafton imorgon, sade jag.
- Ja, svarade Äppel och tittade drömmande ut genom fönstret. Och det kommer att vara snö här överallt.
- Nej, det är inte alltid snö på julafton. Jag tror inte det kommer att vara det.
- Jag tror det.

Så om Äppel blir besviken imorgon skyller jag på Astrid Lindgren och Jujja Wieslander.

Inga kommentarer: