lördag 8 augusti 2009

Iver

I torsdags röjde jag i mina garderober. Det var nödvändigt för att jag skulle hitta lite kläder jag kunde få på mig. Det var också nödvändigt för att de var överfulla med kläder jag inte använt på år och dar.

Jag har sannerligen problem med att rensa ut. Av nostalgiska, miljömässiga och ekonomiska skäl. Jag sparar en del plagg som är speciella, roliga, vackra eller omtyckta av annan anledning. Det känns okej. Däremot känns det mest jobbigt att jag sparar på kläder som sett sina bästa dagar för att jag tänker på vad de har orsakat i koldioxidutsläpp eller vad de kostade en gång i tiden. Om det vill sig riktigt illa kan jag ha dåligt samvete när jag köper en tröja och sedan när jag slänger samma tröja urtvättad och noppig flera år senare.

I torsdags tog jag mig alltså i kragen och bestämde mig för att kläderna ändå inte gjorde någon nytta oanvända i min garderob. Jag lyckades skänka flera rejäla kassar till insamling och slängde det som var alltför bedrövligt. Lite jobbigt var det allt att fatta beslutet. Men dagen efter kände jag mig bara nöjd, stolt och lättad. Så igår gick jag vidare med väskor och en del andra prylar.

Nu riktigt längtar jag efter att ta tag i skosamlingen.

Inga kommentarer: