måndag 21 september 2009

Upprop

Jag var duktig i skolan, men tyckte inte om den. Matteböckerna räknade jag ut på nolltid. Istället för att få mer stimulerande uppgifter fick jag nya böcker med likadana tal att räkna vidare på rutin.

I syslöjd har jag alltid känt mig värdelös. Jag sydde sneda sömmar och fick repa upp. Varje gång. Att jag frivilligt har virkat sedan långt innan jag började skolan var det ingen som tog fasta på eller brydde sig om att utveckla. Jag fick bara virka samma töntiga apa som alla andra. Idag har jag förvånat insett att jag kan sy både fina lapptäcken och laga kläder. Fast kanske inte på exakt det sätt Berit eller Eva tänkte.

Kanske har den kommunala skolan blivit bättre och mer anpassad efter individen. Men jag tror fortfarande att barnen helst skall stöpas i samma form. Stoppa det!

Hjälp till att se till att Waldorfskolan med Sveriges enda godkända alternativa skolplan får fortsätta finnas. Skriv på uppropet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Slöjden i den kommunala skolan har ändrat sig jättemycket sen jag gick där. Då var man tvungen att göra samma saker, alla. Nu får de göra vad de vill, huvudsaken att de lär sig olika tekniker. Kul! Men sen är mkt annat trögt och svårt att ändra på, ex. matten.