onsdag 30 september 2009

Egentid

Idag har jag varit på stan. De senaste gångerna (läs åren) jag har kryssat fram på Drottninggatan har jag noterat att jag blir stoppad av varenda välgörenhets- och miljöorganisation när jag går med barnvagn. Går jag utan slipper jag nästan alltid deras närmanden.

Det skulle kunna vara så att de siktar in sig på människor med barnvagn för att de har svårare att slinka undan. Men jag tror snarare att det beror på att de tror att vi har all tid i världen och går på stan och strosar och dricker latte varje dag.

Fel! Fel! Fel! Min tid på stan är ytterst begränsad och mycket helig. Och skulle jag ha en stund över så vill jag inte prata med Greenpeace (eftersom de ändå redan har värvat mig). Det finns viktigare saker att göra.

2 kommentarer:

kokoa sa...

dom siktar ALLTID in sig på mig. och jag går ALDRIG med barnvagn. men det kanske är för att vi ser så sjukt snälla och givmilda ut?

Mamma J sa...

I vårt nyligen ombyggda köpcentrum har de placerat ut sådana där ståbord eller vad man skall kalla dem - med folk som har som enda uppgift hela dagarna - att dyka på folk och vilja sälja el eller en nagelbehandling. Jag försöker alltid se riktigt upptagen ut och går så fort jag kan, förbi dem - men framför allt de där tröstlöst envisa nagelbehandlingsjepparna vill konstant se mina naglar. Och jag nekar varje gång.

Jag såg en av killarna som säljer mobilabonnemang eller något ditåt söka med blicken när jag gick förbi med barnvagn och tre barn - lagom svettig - jag såg hur han tänkte göra ansatsen att dyka på mig men, turligt nog för honom själv så insåg han nog att det slaget var förlorat för lääänge sedan.