måndag 22 juni 2009

I sista minuten

Vi försöker frigöra spjälsängen. Sedan barnens sovrum renoverades har där stått tre sängar. Det första steget var att få Äppel att flytta från liten barnsäng till fullstor säng. Det blev lite protester, men bytet accepterades ändå på bara en kväll.

Att flytta Päppel till barnsängen har dock visat sig svårare. Första natten gick helt klart över förväntan. Hon gick upp ett par gånger, men gav snart upp och somnade. Det visade sig dock för tidigt att ropa hej. Nästa kväll var hon helvild och sprang runt och lekte och klättrade på Äppel när han försökte sova. Vi fick ge upp för att ge Äppel möjlighet att sova eftersom han skulle upp till förskolan dagen efter. Sedan har det blivit några halvhjärtade försök med samma dåliga resultat.

Så idag bestämde vi att det var dags att ta tag i det hela på allvar. Nu är det sommarlov och inte så farligt om kvällen blir sen. Sisådär en fyrtiofem minuter höll vi nog på. Äppel somnade fort så det var bara Päppel och jag som kämpade mot varandra. Hon gick upp och jag bar tillbaka henne. Ett tag satt jag i rummet och hon bara sprang upp och flinade. Sedan satt jag utanför och då sprang hon ut gång på gång. Till slut blev det i alla fall tyst.

En stund senare kikade jag in för att stoppa om henne. Sängen var dock tom. Innanför Äppel hittade jag en liten tös som krupit upp och somnat.

Det blir nog fortsättning imorgon. Hoppas att vi hinner bli klara med projektet innan Pirum behöver sängen.

3 kommentarer:

yllet sa...

Oh. Så jobbigt. Men så sött att hon krupit upp hos brorsan! :D

kokoa sa...

vad mysigt att hon la sig hos honom...... gos! du kanske kan ha alla tre där?

Äppelträdet sa...

Jo, jag kan alls inte minnas att Äppel var lika envis. Men då fanns det ju ingen brorsa att klättra på...

Kanske en stor madrass bara. Till alla tre. Inte så dumt.