tisdag 2 juni 2009

Fördelar som gräsänka

Efter några slitsamma dagar ensam med två vilddjur under 3,5 år och en stor gravidmage börjar jag ändå skymta fördelarna med att ha maken på annat håll.

En kanske inte alltför förvånande lättnad är att det går åt mycket mindre mat. Det blev mycket tydligt när jag var och införskaffade ny föda idag. Maken konsumerar t.ex. en halv liter fil om dagen. Bara det är 3,5 kilo per vecka att bära hem. Och det är bara en bråkdel av vad han äter.

Nu är det i och för sig inte alltid jag som handlar. Däremot är det nog alltid jag som tvättar och det märks en tydlig minskning av bördan som skall forslas runt även där.

En annan fördel som kanske inte var lika uppenbar är att det är mycket praktiskt att ha en halv dubbelsäng till övers. Där förvarar jag inte bara böcker och snorpapper inom praktiskt räckhåll utan där lägger jag också tjocka täcket. Således somnar jag sval och behaglig under bara lakan och skulle det sedan bli kyligare under natten drar jag bara åt mig täcket. Det är inte lika populärt när maken ligger där under.

Om några dagar är det väl dags att utvärdera om det är värt att han kommer hem eller ej. Jag misstänker att han kommer ha med sig ett tvättberg.

5 kommentarer:

Mamma J sa...

Hahahaha - inget ont som inte har något gott med sig? Så, man får hoppas att han har köpt många fina presenter ;-)

Äppelträdet sa...

Ja, det skulle ju förbättra hans chanser. :)

Fru Mju sa...

och jag som tyckt att jag haft fullt upp fattar inte HUR du orkar för min äldsta blir ju ändå 5 i augusti... men så är ju jag också äldre förstås...snudd på gråhårig under hårfärgen misstänker jag... ;)

Äppelträdet sa...

Fru Mju - jag har ju bara två än så länge. Får se sedan hur det går. Men å andra sidan är det inte så mycket att göra åt situationen nu så på något vis orkar jag väl... :)

Maken sa...

Presenter? Nu hänger jag inte med riktigt...