onsdag 9 februari 2011

Överlistad

Innan jag for till spinningen ikväll tryckte jag i mig en smörgås. Maken och barnen skulle passa på att äta panerad fisk och potatismos, vilket jag inte är vidare förtjust i. Väl hemma tänkte jag fylla på med en tallrik grön ärtsoppa.

- Jag vill också ha smörgås, tjurade Äppel.
- Ni ska strax äta. Du älskar fisk och potatismos.
- Nej, det gör jag inte. Och du ska säkert äta mer mackor till soppan sen.
- Nej, det ska jag inte, ljög jag.
- Och förresten får du inte gå till dagis imorgon.
- Varför inte? frågade Äppel förvånat.
- För att det är soppdag och ni får säkert smörgås. Det får inte jag.
- Det är inte samma sak. Jag har inte fått smörgås till frukost innan. Det har du fått idag och du kan äta smörgås imorgon med.

Det är inte så lätt att kollra bort den gossen längre. Jag får slipa på mina argument.

2 kommentarer:

Anne sa...

Tack snälla för dagens första skratt! Nej det kommer ju en dag när de springer ifrån en om man inte passar sig haha.
Sov gott!

Äppelträdet sa...

Åh, kul att kunna glädja någon.