lördag 5 februari 2011

Nyord

- Mamma, kan du hjälpa mig att smöra och osta?

4 kommentarer:

Anne sa...

Helt perfekt - alla förstår ju vad som ska göras - inget tjafs :-)

Me and my life sa...

Ja! Uppfinningsrikedom...och överanvändning av något man kommit på...Kan man göra verb av alla ord om man bara böjer dem enligt mallen? Hihihi.

Antar att man borde blir orolig men min 8-åring säger fortfarande "lag" och "hamta" istället för med "låg" och "hämta", när han är stressad. Så gulligt! Men eftersom han ändå vet hur det ska vara så får han hållas...Han både skriver och säger rätt, oftast. Men när det blir fel så..:) Gulligt!

Så, låt han "osta" sina mackor! :-)

Kram!
(obs, alltså det är inga pekpinnar i kommentaren, ville bara påPEKA det...)

Äppelträdet sa...

frösötös - precis.

FMN - Klart jag låter henne hållas. Jag ser det inte som att hon säger fel. Hon är tre år och mycket verbal. Att hon har förmåga att själv skapa ord ser jag enbart som positivt. Vem vet, om ett par år kanske osta står med i SAOL.

Anonym sa...

Osta. VIlket härligt ord!