torsdag 10 februari 2011

Stalins kossor

Stalins kossor av Sofi Oksanen är å ena sidan lättläst, å andra sidan fylld av smärta och förtvivlan. Den är tänkvärd och emellanåt fängslande, men lite spretig och rörig.

Anna är född och uppvuxen i Finland med en finsk pappa och en estnisk mamma. Historien växlar mellan Annas liv som ung vuxen med ätstörningar och mamma Katariinas historia.

Det är två månader sedan jag läste den här boken och jag trodde att jag skulle tänka en hel del på den, men det har jag egentligen inte gjort. Den största behållningen var kanske att jag fick inblick i hur esterna har haft det både på hemmaplan och som inflyttade i Finland.

Här kan du läsa vår diskussion hos bokyllet.

2 kommentarer:

kokoa sa...

läs även utrensning - mycket bra

Äppelträdet sa...

Bättre?