tisdag 3 november 2009

Uppslagsverk

Jag vill gärna tro att det är långt till jul, men omvärlden skriker annorlunda. Det finns som bekant julpryttlar i var och varannan affär och folk börjar planera för julledigheten. Äppel har i och för sig pratat om jul sedan midsommar och frågar titt som tätt om vi skall baka pepparkakor eller ta fram tomtar. Kanske är det därför jag fortsätter att hävda att det är långt kvar.

Igår när jag var ute och promenerade med en annan mamma pratade vi julrelaterat hela vägen. Då insåg jag att det faktiskt inte är så långt till advent och så blev jag lite sugen på att göra sådana där fina adventspaket till barnen. Ett för varje dag alltså. Det blir en hel massa smågrejer och jag råkar hata smågrejer. Det finns visst färdiga kit att köpa. En byggsats lego med tjugofyra delar till exempel. Fast det känns lite väl fantasilöst för min del.

Så, jag gorde som jag brukar göra när jag behöver lösa ett problem. Nu är jag inspirerad och upplyst om att det finns en massa bra saker att stoppa i paketen. Här skall slås in pepparkaksformar, reflexer och tandborstar.

Tacka vet jag Google.

4 kommentarer:

yllet sa...

så gör vi med! fast de får turas om med paketen, dvs de får ett varannan dag. :) strumpor! fick våra ifjol.

Nena sa...

Ja det är mysigt, men passa dej.... Mina har varsin fin paketkalender x tre barn. Har nu i några år försökt omförhandla dealen och hävdat att de börjar bli för stora (den äldste blir femton i år!!!) men se det tycker inte dom.... Nehej, de ska ha paket åtminstone tills de flyttar hemifrån nämligen... Vid ett tillfälle fick jag dramatiskt nog höra att det borde jag ju förstå när allting förändras i världen, isarna smälter, det inte snöar längre.... så kunde ju inte jag komma och ändra på detta också!!!!

Äppelträdet sa...

Yllet - strumpor, också bra. Jag antecknar. Funderar också på att låta Äppel och Päppel öppna varannan dag. Än så länge funkar det nog att Äppel får en reflex ena dagen och Päppel likadant nästa dag.

Nena - jag skall passa mig. Mamma slog liksom du in 72 paket inför kalendern. Jag vill inte hamna där. Jag börjar med att de får ta ett varannan dag så får vi se om det funkar i framtiden.

Hälsa barnen att om de minskar konsumtionen kanske isarna slutar smälta... ;)

Osloskånskan sa...

Ett annat tips: Min Syster köper adventspaket till sina barnbarn, det blir lite mer av det, och är ändå mer överkomligt kanske än 24 småpaket. Och en unge kan nog vänta på "veckans adventspaket" utan att gå alldeles bananas...