fredag 13 mars 2009

Vintervetenskap

Det här med snö och vinter är ganska krångligt. Äppel förklarade det hela för mig när vi gick till förskolan och jag känner att jag bör dela med mig av mina nya kunskaper.

Det är Kung Vinter som gör så att det snöar. Ibland kommer det snö om man ropar på honom. Och mycket riktigt. Just när Äppel hade berättat detta föll en massa snö från träden rakt ner på oss.

Att det glittrar så fint i snön är däremot Drottning Snös förtjänst. Den som sedan smälter snön är Gumman Tö. Det kan vara bra att hon smälter bort så där lite lagom så det inte blir för mycket. Går hon för hårt fram får man ropa: Gumman Tö, Gumman Tö, sluta smälta bort vår snö!

3 kommentarer:

Katinka sa...

Åhh, vad fint! Det ska jag genast prova! Här i Göteborg är det fullt av slask, men jag tror minsann gumman Tö har varit framme lite redan för jycke kom hem från hundpromenad aningens slaskig.

Hoppas du får en trevlig fredagkväll!

Annan sa...

Mm. det är Olles nya skidor som har lärt ut det där mycket matnyttiga om vintern tror jag bestämt!

Äppelträdet sa...

Annan: jag misstänker att förskolefröken har inspirerats ordentligt av sagan. På våren tillverkar de dessutom fjärilar till Fröken Vårs vagn.