torsdag 31 mars 2011

Drottningen vänder blad

Jag såg fram emot att läsa Drottningen vänder blad av Alan Bennett, men besvikelserna började faktiskt redan när jag fick hem den i brevlådan. Jag hade missat att den var en riktig tunnis på 124 sidor.

Tunt var även innehållet. Där jag hade väntat mig humor, underfundigheter och något slags kärleksfull beskrivning av läsandets påverkan på en människas liv fanns bara en intetsägande historia om en kvinna som började läsa och prioriterade bort sina plikter helt utan att egentligen förmedla några av hennes tankar, upplevelser och funderingar.

Visst, lättläst och ett par timmars förströelse, men knappast en bok som själv skulle omvända någon till litteraturälskare.

2 kommentarer:

Me and my life sa...

Av någon outgrundlig anledning har jag helt missat att du läser en massa!

Har själv alltid varit en "bokmal" även om jag numera inte hinner läsa ens i närheten av vad jag skulle vilja.

Tittade igenom några av dina boktips men tänkte ändå att jag kunde fråga: Vad skulle du rekommendera mest (och inte hundraåringen- den har jag läst)? Inte för skruvat.

Äppelträdet sa...

Några riktiga favoriter är:
Vindens skugga och Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón (den första läste jag innan jag började blogga, men den andra kan du hitta i listan)
Shantaram
Illusionisten

Men om du har dåligt med tid och vill läsa något tunnare rekommenderar jag spontant:
Allt som återstår
Igelkottens elegans
No och jag