tisdag 5 maj 2009

På barrikaderna

För en liten tid sedan fick Päppel på sig ett nattlinne som hon ärvt av några töser i området. Genast ville storebror också ha.

Jag kände mig lite nöjd över att Äppel, fortfarande vid tre års ålder, var lyckligt ovetande om att nattlinne är en typisk tjejgrej och bestämde mig för att inte upplysa honom. Jag lyckades leta fram ytterligare ett från påsarna med arvegods. Det var någon storlek för litet, men när vi väl fått det över huvudet passade det ganska bra ändå.

Ganska förvånad blev jag när Äppel vid läggdags fnittrade och sade:

- Jag är en tjej. För jag har nattlinne.

Sedan bestämde jag mig för att vara stolt. Äppel känner alltså till könsaspekten, men väljer att stå över sådana fånigheter.

Jag ser redan framför mig hur han kommer kämpa mot könsdiskrimineringen i samhället.

Inga kommentarer: