söndag 3 maj 2009

Flaggan i topp

Både maken och jag var glada över att det fanns flaggstång när vi köpte vårt hus. Det ser så trevligt ut med den svenska fanan vajande över tomten. Tyvärr lyckas vi sällan komma ihåg när det är allmän flaggdag. Så det är mycket sällan det vajar något annat än en vimpel i vår stång.

I torsdags noterade jag redan på morgonen att bussarna var flaggprydda och påmindes om konungens födelsedag innan det kändes alltför sent och patetiskt att stämma in i flaggandet. Så redan före tio på förmiddagen var flaggan i topp.

Och där blev den kvar.

På kvällen var vi och tittade på Valborgsmässobrasa och sedan glömde vi såklart bort att hala. Hur glädjande var det då inte att inse att det var flaggdag även den första maj. Bara att låta den hänga en dag till.

Lite mindre tjusigt kändes det dock när jag kom på att flaggan fortfarande stod i topp klockan tio på förmiddagen den andra maj. Det började liksom kännas lite väl dagen efter. Som att tassa hem i finkläder och fest-makeup en söndagmorgon ungefär.

Nästa gång får det vara minst tre flaggdagar i rad för att jag skall bry mig om besväret.

2 kommentarer:

Mamma J sa...

Du får börja göra som jag med allehanda små saker som man kan tänkas behöva komma ihåg - lägga in larm i mobilen. Vad skall man annars ha den där påminnelse-funktionen till?!

Kolla kalendern: Boka in "Flaggan i topp" kl 8 t ex - och "Flaggan ned" kl 20 eller så. Fast, om det är midsommarafton kan du låta den hänga, för det är väl den enda natten som man "får" låta flaggan vara uppe hela natten?

Undrar vem som skrev de där reglerna?

Herta sa...

Vimpeln duger den med under småbarnsåren när det är mycket. Spara flaggan till väldigt speciella tilfällen.