onsdag 27 maj 2009

Bitterfittan

Jag är inte helt säker på vad jag tycker. Helt klart har Bitterfittan av Maria Sveland en hel del poänger. Den synliggör på ett mycket konkret sätt orättvisor könen emellan, både sådant jag själv redan tänkt på och annat som gav aha-upplevelser.

Samtidigt är inramningen lite för chic-lit för att boken skall känns riktigt kvalitativ.

Hur som helst känns det bra att ha läst den. Och kanske är tanken med det lättillgängliga formatet just att nå ut till en bredare publik. Frågan är dock om det inte bara blir ännu en intern diskussion kvinnor emellan. För inte lockar den väl några manliga läsare?

1 kommentar:

Mamma J sa...

Jag har en stark känsla av att jag skulle bli irriterad om jag läste den. Jag blir ofta det på folk som är alltför kategoriska - oavsett åt vilket håll det gäller. Det tenderar ofta att bli lite så när det kommer till feminism. Det finns liksom inga nyanser... Ibland tycker jag att man när man pratar feministiska ideal eller hur man nu skall uttrycka sig - att man gör sig själv till ett offer. Stackars alla kvinnor. Ungefär.

Men, inte desto mindre kanske jag skulle läsa den. Om inte annat för att kunna tycka till lite mer initierat. Det här med att tycka till utan att egentligen ha en endaste liten aning är ju lite knäppt egentligen, haha!!