fredag 19 augusti 2011

Patientsäkerhet

I juni besökte jag inom 24 timmar tre olika vårdinrättningar i Göteborg. I förrgår fick jag en faktura på 650 kronor varav 50 kronor var en påminnelsavgift trots att jag inte sett skymten av någon tidigare räkning.

Jag tyckte det verkade lite konstigt. På den första mottagningen visade jag mitt frikort och på de andra ställena var det ingen som bad om någon betalning. Därför trodde jag att det redan var färdigt och att de kunde följa mitt ärende i sina datorer.

På fakturan stod det att man skulle kontakta aktuell vårdgivare vid synpunkter. Vilken det var hade de dock inte skrivit ut så jag kontaktade fakturaenheten som började med att bekräfta att påminnelseavgiften var felaktig eftersom de hade fått den första fakturan i retur, fortsatte med att konstatera att jag hade fakturerats från två ställen trots att man bara behöver betala en avgift inom ett dygn och slutligen gav mig rätt i att jag inte ska betala alls eftersom jag har frikort.

Bra så. Men fakturaenheten kan inte göra något utan jag måste själv ringa runt till de olika mottagningarna och få avgifterna bortplockade.

Jag är glad att jag hade vett på att spara frikortet som har gått ut, men jag kan inte låta bli att undra hur många pensionärer som samvetsgrant hade betalat fakturan med rädsla för inkasso.

2 kommentarer:

K. sa...

Det där låter ju inte klokt. Så omständigt dessutom.

Jag hade köpt ett rengöringsmedel på nätet i juni för 129:- och sedan glömde både jag och sambon att hämta ut det av någon anledning. När jag kom på det var det försent, men det var ju redan betalat så jag tänkte låta det vara bara. Igår ringde en dam och ville återbetala beloppet till mitt konto och sedan ville hon skicka en faktura på 129:- för outhämtat paket som jag skulle betala in. Men jösses, det är ju samma summa. Behåll summan du har då, tyckte jag. Nej, se det går inte minsann. Vilket bök. Inte för att det är samma sak, men ändå...

Kram och stå på dig!

Äppelträdet sa...

Byråkrati. Suck.

Kram