torsdag 20 maj 2010

Dagens geniala idé

Jag tänkte be er om en liten sak. Skulle ni kunna tänka er att börja bära namnskylt? Det skulle underlätta för mig förstår ni.

Varje gång vi möter en människa frågar Päppel:
- Vad heter han?
Eller:
- Vem var det? Hon heter?

Det känns jobbigt att sällan kunna svara.

Jag misstänker att de är svårt att få igenom ett lagförslag om att alla måste bära namnskylt. Det funkar ju inte ens att få folk att bära synliga id-kort på kontoret. Så om ni börjar kanske folk helt enkelt inser att det vore praktiskt och hakar på.

4 kommentarer:

yllet sa...

Ja! Bra idé! Om du börjar så hakar jag. Men jag tycker nog vi kan skriva en sån där.. du vet.. officiell förfrågan till riksdagen också. eller fråga kungen.

Äppelträdet sa...

Ja, det kanske blir mer effektivt än att det ska sprida sig till hela landet via mina läsare. De är inte tusentals direkt...

Åsa sa...

Min son har samma namnintresse, oftast säger han det så vederbörande hör och ofta känner de att de måste stanna och svara. Trevligt tycker jag. Min son vill däremot själv förbli hemlig och svarar aldrig tillbaka på motfrågan om sitt namn. SÅ då känner jag mig tvungen att svara. Sedan blir det alltid lite konstig stämning innan man säger: Ja, hejdå, då.

Äppelträdet sa...

Åsa - vad bra att han frågar så de hör. Päppel väntar tills de har passerat. Fast iblad misstänker jag att de hör ändå. Jobbigast är det när det är typ någon dagismamma som befinner sig någon meter bakom oss och jag tänker att jag kanske borde veta namnet, men inte gör det...