fredag 28 maj 2010

Utmaningen antagen

Jag pratade med en kompis om det där med pojkar som vill ha klänningar och volanger. Jag sade att jag inte hade något emot att Äppel klär sig i flickkläder. Han skulle gärna få ha på sig klänningar om vi hade haft några i hans storlek. Däremot bär det mig emot att gå och köpa kläder som jag själv inte ens tycker är särskilt snygga.

Jag kände att mina argument var ganska dåliga och att jag trasslade in mig i resonemanget. Så imorse läste jag dagens kolumn i SvD av bästa Anna Laestadius Larsson. Jag hittar den tyvärr inte på nätet ännu, men länkar dit när den dyker upp.

Anna utmanar alla pojkmammor att nu till mors dag köpa något rosa till sina söner. Eller en danslektion.

Jag for till second hand-butiken på stört och kom hem med en blå klänning med fjärilar, en brunblommig liten stretchklänning och en hiskelig rosa tyllkjol.

Härmed skickar jag utmaningen vidare. Låt pojkarna utmana sina könsroller på samma sätt som vi låter flickor göra det!

2 kommentarer:

Åsa sa...

Helt ovetandes om din utmaning och SVD-skribentens uppmaning har jag gått och köpt två rosa tröjor och ett par gröna byxor på tjejavdelningen till min 2-åriga son. Han få uppriktiga komplimanger överallt. Härligt!

Äppelträdet sa...

Tjekläder har onekligen roligare färger. I alla fall på kedjorna, en del dyrare märken är bättre på unisex.

Äppel var med mig på Ica igår och valde diskborstar. En rosa och en lila. Vad annars?