tisdag 26 oktober 2010

Stora beslut

Imorse vaknade jag till en helt vanlig dag. Och nu, strax före läggdags, har jag sagt upp Päppels förskoleplats.

Vid ett möte med föreståndaren fick jag besked om att Päppel ska flyttas till storbarnsgrupp nästa termin. Och då inte till samma som Äppel. Maken och jag hade redan diskuterat det orimliga i att ha barn i tre olika grupper till hösten så vi bestämde oss helt enkelt för att ta hem Päppel i väntan på en plats i rätt grupp.

Jag älskar ju förskolan och gråter över beslutet, men det är troligtvis ingenting mot hur Päppel kommer att känna när hon inser vad som har skett.

Förhoppningsvis är vi alla desto nöjdare och mer harmoniska nästa höst.

5 kommentarer:

yllet sa...

Usch ja. Det finns fördelar att ha ett dagis med 21 barn på. :) Mina 2 har facken bredvid varandra och så.

Äppelträdet sa...

Jo, lite så var det bär vi valde. Två småbarnsgrupper med 4-5 barn i varje och två syskongrupper med max 12 barn i varje.

Småbarnen på nedervåningen skolades naturligt över till syskon på samma våning och likadant där uppe.

Nu har de dock startat ytterligare två syskonavdelningar i grannhuset och planerar för en ny småbarnsgrupp till hösten.

Äppelträdet sa...

bär = när

HelenaSv sa...

Hej!
Utan att veta mera än det jag läste ovan så känner jag så här:

Men hur tänker ni nu... era tre barn kommer ju inte direkt att gå i samma klass under skoltiden bara för att de är syskon...
Klart att de kommer på olika ställen, de är ju inte i samma ålder o har inte samma behov osv.
Vi har fyra barn, 03, 05, 07 o 09 och inte kan man väl kräva att de större ska vara i samma grupp som sina mindre syskon hela tiden eller?
Tycker inte att det är rättvist mot någon, de måste ju alla få utvecklas i sin takt och på den nivå de är som egna individer...
Sedan att vi som föräldrar måste hämta o lämna samt ha kontakt med fler personal, det är ju vårt "problem", inte barnens.
/Helena

Äppelträdet sa...

HelenaSv: när de gå i skolan tror vi heller inte att vi måste lämna och hämta dem samt hjälpa dem på med kläder och liknande. Så det är en ganska stor skillnad.

Angeånde utveckling ser jag inte varför den skulle hämmas för att de går i samma grupp. Snarare tror jag att de lär sig att förhålla sig till varandra på ett bra sätt genom att umgås i grupp med andra kompisar när de är så här små. Ju större deblir desto mer behov får de av egna kompisar, men det löser sig naturligt när de börjar skolan.

Vi tänker givetvis på våra barns bästa och vi tror att även barnen blir lidande av att vi ska hinna runt i tre grupper. Det innebär ju längre dagar på förskolan för dem att vi ska hinna med alla ställen och de kommer att känna av mer stressade föräldrar.