söndag 24 oktober 2010

Tuffa förhandlingar

Jag brukar plocka undan en del av barnens leksaker för att det inte ska bli alltför kaotiskt. I helgen frågade Äppel om jag kunde ta fram hans verktygslåda. Jag svarade att det gick bra att byta in något annat och då blev han helt förtvivlad. Trots att jag försökte förklara att det vi skulle ställa undan gick att byta tillbaka senare verkade han tro att det skulle vara borta för alltid och gick sur därifrån.

Jag hade nästan glömt hela incidenten när han tio minuter senare kom ut från lekrummet med en duploblomma i handen.
- Mamma, den här kan du ta bort.

Behöver jag förklara att vi hade en diskussion om bytesvärdet för olika leksaker?

4 kommentarer:

Maj Korner sa...

Sådär gjorde jag med när mina var små. Det var rena julafton när jag tog ned den lilla väskan med saker de inte sett på några månader. Men jag var nog inte lika demokratiskt som du, jag minns inte att de var med och bestämde om vad som skulle upp på vinden.

Äppelträdet sa...

Det har mina heller aldrig fått göra. Det var först igår när han ville ha en grej som jag tällt undan som jag kände att han fick förstå att det kostade en annan. Annars gör jag små räder ibland och plockar undan. Och de blir så glada när jag har ställt fram något "nytt".

yllet sa...

haha! underbart. en duploblomma!! :D
Visst kan man få spelet på alla leksaker?? Speciellt sådana som de aldrig leker med?? Jag plockar också undan lite ibland men det har mest varit saker för småttingar som jag ändå tänkt mig att de vuxit ifrån.. Kanske ska jag köra en räd nån dag och rensa lite hårdare??

Äppelträdet sa...

Jag tycker ofta att mina barn inte leker med något utan liksom bara häller ut alla prylar på golvet. Som att de inte kan låta bli att vräka fram allt bara för att det finns.