torsdag 28 januari 2010

I minnets dunkla vrår

Äppel går här hemma och sjunger:

- Alla malla tjafs ut i fiskamalaja...

Jag känner efter en stund igen låten från ett kassettband med Tjorven och går också och trallar:
- Alla malla tjafs ut i binga, bånga bej. Hej skutteri, skutterumpenstumpen. Hej skutteri skutterullanrej.

Det känns nostalgiskt och fint. Tills jag plötsligt minns hur låten börjar: Mig vara född ut i Afrika. Min far vara där vara kung.

Eller vad sägs om versen:
Min syster vara svart vara spräcklig. Vara gift med en vit miljonär.
Förut var hon med på en cirkus, men nu vet ingen var hon är.

Det känns inte helt rumsrent och jag tror inte att Äppel har lärt sig de här verserna. Jag försöker låta bli att sjunga högt, men det är svårt för nu har jag låten på hjärnan. Jag är inte ens säker på att det hjälper att jag håller munnen stängd. Texten verkligen ekar i mitt huvud.

4 kommentarer:

kokoa sa...

ibland är det bäst att inte tänka så mycket......
men usch vilket text! den har man glatt trallat på som liten.

erika sa...

och sedan du sjöng den för mig igår går minsann jag också och småsjunger...

Fru Mju sa...

ahhahahhahah, jo, sånt fastnar!

Anonym sa...

Du kan ju alltid sjunga den om kungen av nordliga amerika som blev skjuten mitt itu - det är samma melodi. Skillingtryck var ofta det.