fredag 16 oktober 2009

Prinsessor

Imorse inträffade följande incident.

En förskolevikarie skulle följa med på utflykt med de små barnen och hälsade på Päppel och en annan flicka som vi kan kalla Alice. Det tror jag nämligen att hon heter.

Alice uppförde sig som små barn ofta gör och drog ner mössan framför ansiktet och ville inte hälsa. Vikarien började då att flirta med henne:
- Åh, vilken fin flicka! Så fina rosa kläder. Och fin röd mössa.
Där kunde jag inte hålla tyst:
- Och här står Päppel i sina blå och gula kläder. Och hon är lika fin ändå.

4 kommentarer:

yllet sa...

Ja ibland kan man bli galen. Men åas kan det bli lite knasigt åt andra hållet också. Tex så råkade jag säga hon om en bebis en gång. Mest för att jag hade en lite flickbebis just då, så alla bebisar var tjejer i mina ögon. Och då var det i detta fall en pojke som hade röda kläder. Och mamman blev jättesur på mig. Men förlåt liksom. Det var ingen värdering. :) Är bebisen sju månader är det inte helt lätt att veta. Men det är iofs en helt annan diskussion. Kanske borde jag sagt hen? :)

Äppelträdet sa...

Visst är det svårt? Jag träffade en långhårig tvååring idag. Docksöt med brun kofta och röda byxor. Som tur var lyckades jag säga: vad heter du då?

Svaret var Bruno.

Karin sa...

Häromdagen var jag tvungen att förklara för områdets trägårdsmästare att en liten tjej visst kan ha ljusblå shorts på sig. Han tyckte att jag borde sätta på henne något rosa så att man kunde se att hon var en tjej. Vi kan nog konstatera att det här med unisexmode för barn inte är någon stor hit här men jag kämpar vidare ändå. Jag uppfostrar en människa - inte en prinsessa (till svärmors bestörtning)!

Septemberflikka sa...

Så typiskt! Man kan ju tycka att folk som jobbar med barn kunde vara lite mer smidiga och open-minded. Min 2-åriga son har rätt långt,lockigt hår och får gärna ha färglada och tydligen inte alltid så "killiga" kläder som rött och lila. Han har blivit tagen för en flicka ett antal gånger så visst är det inte alltid lätt att veta. Trist att tjejer automatisk måste ha spetsar och prinsesskrona för att räknas.Och killar robotar eller bilprint på kläder. Vad hände med praktiska men ändå unisex kläder liksom? Ska nog genast lägga fram sonens blommiga/lila/rosa plagg till morgondagen. Ve och fasa! ;-)

Trevlig blogg du har förresten!