måndag 12 oktober 2009

Apropå namn

Förra veckan kom maken hem och berättade att han hade hittat en kompis till mig. Tydligen bor det en nyinflyttad familj i området med en bebis bara tio dagar yngre än Pirum.

Idag kilade jag förbi för att fråga om de ville följa med ut på promenad imorgon. Ännu vet jag inte så mycket mer om dem än vad de heter. Och när jag fick höra det drog jag en lättnadens suck. Flickebarnet heter Märta. Det var ungefär ett halvt hårstrå från att Pirum fick Märta som tilltalsnamn, men det hamnade slutligen som tredje förnamn.

Inte hela världen att heta samma namn som någon annan kan tyckas. Men jag har lagt en del energi på att se till att mina barn skall ha fina klassiska namn som de ändå är ganska ensamma om i sin generation och umgängeskrets.

Hade Pirum kallats Märta hade vi nog inte kunnat umgås med den här familjen. Vi hade nog blivit tvungna att flytta till ett Märta-fritt område. Märta och Märta, liksom. För tankarna till Verner och Verner.

2 kommentarer:

Mamma J sa...

Jag ääär ju så nyfiken vad Pirums namn blev.

Du får bestämma själv om du vill svara på följande fråga:

Blev det Päppels andra/tredjenamn?

Äppelträdet sa...

Nope. Inte det heller. :)