onsdag 27 juli 2011

Easter Parade

Boken Easter Parade av Rickard Yates fick jag i en goodiebag någon gång i våras. Omslaget ger mig lite chicklit-vibbar och jag var spontant inte särskilt intresserad av att läsa boken. När jag sedan stod och rotade i bokhyllan tidigare i sommar fastnade jag dock för beskrivningen av författaren som fanns på baksidan. En man född 1926 kan väl knappast skriva chicklit och om han klassas som en av de riktigt stora amerikanska författarna måste han väl ha något vettigt att berätta?

I det här fallet borde jag ha följt min magkänsla. Historien om de två systrarna är tunn. Den ena lever ett cityliv med en rad på varandra följande förhållanden och den andra gifter sig mycket ung med drömprinsen som visar sig vara våldsam. Den ena gör en strålande karriär. Den andra blir en alkoholiserad hemmafru. Öden som kanske skulle kunna fängsla läsaren, men det känns platt och opersonligt.

Inga kommentarer: