måndag 6 december 2010

Frukt är inte godis

I eftermiddag blir det ett litet barnkalas här hemma. Äppel tycks tack och lov ha glömt sina tidigare planer om att ha det i pulkabacken, men är mycket noga med planeringen i övrigt. Igår försökte han få mig att berätta vad fiskdammspåsarna skulle innehålla.

- Nej, det vill jag inte säga. Det är en överraskning.
- Men mamma, tänk om du lägger i något jag inte gillar. Du kanske lägger i lakrits, försökte han.
- Men jag gillar ju lakrits, tillade han sedan lite förvirrat.
- Jag lägger bara i saker jag vet att du gillar, försäkrade jag.
- Ja, det ska vara godis. Och så måste det vara något annat. Något nyttigt, för godis är inte nyttigt. Det måste vara någon frukt och ett paket russin. Eller kanske aprikoser.

Det fick bli ett snabbt telefonsamtal till maken som var på ICA Maxi. Om ungen vill vara nyttig måste det uppmuntras.

Inga kommentarer: