måndag 7 november 2011

Läsa bok

Jag har tänkt på en sak. Pirum har gått miste om alla småbarnsböcker. Inte för att hon har blivit bortprioriterad för storasyskonens sagostund utan för att hon har lite annorlunda inställning till det här med att läsa bok.

- Ska vi läsa en bok? frågar jag.
- Ja! ropar hon glatt och springer till bokhyllan. Där insisterar hon på att jag tar ner två böcker. Sedan sätter vi oss i soffan där hon fördelar dem.
- Ja ä-a de bo-e. Mamma ä-a de.

Försöker jag ta hennes bok och läsa den för henne blir det ett herrans liv. Samma sak om jag och syskonen bänkar oss i soffan med en bok hon har siktat in sig på. Då ska hon ha den själv och vi får ta en annan. Dessvärre är det heller inte så populärt om jag försöker ersätta den bok jag fått tilldelad med någon jag valt själv. Risken finns dessutom att hon vill byta med mig om en stund oavsett om min har bilder eller inte.

Det känns lite sorgligt att hon inte har fått sin dos av Max och Knacka på. Tror ni att hon kommer att sakna en viktig pusselbit i sin utveckling?

Inga kommentarer: